Het beroep ggz-agoog is in 2012 door branche-organisatie ggz-Nederland in een duidelijk profiel neergezet. In aansluiting daarop is in opdracht van de Vereniging van Hogescholen een onderwijsarrangement ontwikkeld voor dit beroep. Dit onderwijsarrangement is landelijk voorgeschreven en wordt geïmplementeerd door de hogescholen die opleiden voor dit beroep. Het arrangement bevat inhoudelijke richtlijnen, literatuurtips en didactische aanwijzingen.
De ggz-agoog is specifiek toegerust voor het ondersteunen van mensen met psychiatrische en verslavingsproblematiek in hun persoonlijk en maatschappelijk herstel. De ontwikkeling van de zogenaamde participatiesamenleving biedt zowel kansen als bedreigingen voor mensen met een psychische beperking of kwetsbaarheid. De ggz-agoog sluit aan bij de door de cliënt en zijn systeem gewenste en ingezette herstelprocessen. De 'eigen kracht' en de ervaringskennis van cliënten wordt hierbij benut, maar ook professionele interventies kunnen worden ingezet. De ggz-agoog kan gezien worden als een specialistische generalist op het gebied van behandeling en begeleiding van mensen met een psychiatrische aandoening en een verslaving.
Een ggz-agoog is een Maatschappelijk Werker (MWD'er) of een Sociaal-Pedagogisch Hulpverlener (SPH'er) die zich heeft gespecialiseerd in het werken in en om de geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg.
Het opleidingsarrangement dient als leidraad voor hogescholen, als informatiebron voor opleiders en professionals in het werkveld rondom de geestelijke volksgezondheid. Maar ook andere betrokkenen, zoals zorgverzekeraars en beleidsmakers, krijgen hierdoor een beeld van de kennis en vaardigheden die de beroepsgroep van de ggz-agoog in huis heeft.