Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk deel 2

Voorzijde
Achterzijde

Niet beschikbaar

ISBN: 9789085621164
Uitgever: Prelum Uitgevers
Verschijningsvorm: Paperback
Druk: 1
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2012
Voorgeschreven bij o.a.: Hogeschool Utrecht
NUR: Medische handboeken (professioneel)

Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijkDeel 2: organiseren, begeleiden, leiderschapHet grote succes van deel 1 van het boek Klinisch onderwijs en opleiden in depraktijk (2010), toont aan dat er veel interesse is voor het 'nieuwe opleiden'.Opleiders zijn inmiddels bekend geraakt met termen als competentiegerichtopleiden, leercirkels en STAMPPOT en hebben zich, gesteund door hetboek en diverse cursussen, didactische vaardigheden eigen gemaakt. Hettraditionele meester-gezel-model is definitief ingeruild voor een gericht engeƫxpliciteerd proces van training, begeleiding en coaching.Naast didactische taken verricht de opleider een groot aantal anderetaken. In dit tweede deel van Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk:organiseren, begeleiden, leiderschap staan deze 'niet-didactische' takencentraal. Het gaat hierbij onder meer om het selecteren en begeleidenvan aios, leiding geven aan de opleidersgroep, samenwerken binnen deinstelling en de OOR en zorgdragen voor een kwalitatief goede opleiding.Kortom: taken die vaak leiden tot (ver)zuchten.Dit boek wil de opleider handvatten geven bij het uitvoeren van de'niet-didactische' taken. Het wil daarbij niet alleen praktische informatiegeven, maar ook inzicht in het hoe en waarom van het continue proces vanverandering. Dit inzicht helpt de opleider om zijn taak beter te verrichten.Waar mogelijk is de inhoud gebaseerd op onderzoek, verder op ervaringen altijd binnen de wettelijke kaders.In Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk deel 2: organiseren, begeleiden,leiderschap is gekozen voor een vaste en herkenbare hoofdstukstructuur.Ieder hoofdstuk opent met leerdoelen die worden opgevolgd door een herkenbarecasus. Daarna is ruim aandacht voor achtergronden en theoriemaarook voor adviezen voor de praktijk. Een informatief boek voor opleiders enleden van opleidersgroepen, maar ook voor aios, coassistenten en allen dieop andere wijze te maken hebben met klinisch onderwijs.Over de auteurs:Dr. Tjalling W. de Vries (1959) is kinderarts en opleider in het Medisch Centrum Leeuwarden.Vanuit die functie is hij betrokken bij de vernieuwing van het opleiden en de docentprofessionalisering.Prof. dr. Paul L.P. Brand (1961) is kinderarts en opleider op de Amalia kinderafdeling van de IsalaKlinieken in Zwolle, een van de grootste opleidingsziekenhuizen van Nederland, en hoogleraarklinisch onderwijs aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Hij heeft ruimeervaringals cursusleider in het Teach the Teacher-programma in de regio Noord-Oost Nederland,en is de projectleider van het nieuwe Teaching on the Run-programma in dezelfde regio.Prof. dr. Erik Heineman (1952) is (kinder)chirurg, opleider, hoogleraar chirurgie en tevensafdelingshoofd van de afdeling chirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen(UMCG). Hij heeft een uitgebreide achtergrond in zowel de modernisering van het basis curriculumgeneeskunde als de medisch specialistische vervolgopleidingen.