Onderwijs op koers houden

Een pedagogisch-didactisch kompas

Voorzijde
Achterzijde
22,95
Vóór 16:30 uur besteld,
vandaag verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 21,80 i
+
Bestel
ISBN: 9789085603771
Uitgever: SWP
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Fred Janssen Jan Dirk Imelman Wilna Meijer Piet van der Ploeg
Druk: 1
Pagina's: 192
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2024
NUR: Pedagogiek

Iedereen wil goed onderwijs voor alle leerlingen. Maar vanaf dit punt lopen de meningen enorm uiteen. Het ontbreekt aan een gedeeld beeld van goed onderwijs dat als kompas kan fungeren. Hierdoor is het onderwijs op drift geraakt. Steeds wisselende maatschappelijke opdrachten, eenzijdige theorieën en particuliere opvattingen zorgen voor onproductieve debatten en voortdurende koerswijzigingen. Goed onderwijs heeft uiteraard vele gezichten, maar er zijn ook voorwaarden waaraan iedere uitwerking van goed onderwijs moet voldoen. Deze kern van goed onderwijs is al lang op begrip gebracht, maar is volledig overwoekerd geraakt en voor velen onbekend. In dit boek leggen we deze kern weer bloot. We bieden leraren en ander onderwijspersoneel, lerarenopleiders, schoolleiders, onderwijsbestuurders en onderwijswetenschappers een kompas om weer koers te geven aan het onderwijs op alle niveaus.

Fred Janssen is hoogleraar didactiek van de natuurwetenschappen en directeur van het Interfacultair Centrum voor Lerarenopleidingen, Onderwijsonderzoek en Nascholing (ICLON) van de Universiteit Leiden

Jan Dirk Imelman is emeritus hoogleraar, respectievelijk in de wijsgerige en historisch pedagogiek (Rijksuniversiteit Groningen) en in de geschiedenis van opvoeding en onderwijs (Universiteit Utrecht).

Wilna Meijer is emeritus universitair hoofddocent algemene pedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen.

Piet van der Ploeg is lector bij Academia University of Applied Sciences in Amsterdam en universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen.

De kern van goed onderwijs. Fred Janssen

Onderwijs: ontwikkeling-volgend of vormend. Kleine geschiedenis van pedagogische ideeën. Jan Dirk Imelman

Burgerschap in de mangel van overheidsdruk en onderwijskunde. Een pleidooi voor algemene vorming als burgerschapsvorming. Piet van der Ploeg

Het debacle van het begrijpend lezen en de uitweg. Wilna Meijer

Algemene vorming. De actuele betekenis van een klassiek pedagogisch begrip. Wilna Meijer

Perspectieven als fundament voor leerplanontwikkeling. Fred Janssen

Perspectiefgericht onderwijs. Praktisch en veelzijdig uitgewerkt. Fred Janssen

De kern van het beroep van leraar. Terug naar de toekomst. Fred Janssen

Wijsgerige pedagogische achtergronden van het onderwijs. Jan Dirk Imelman