Wat zijn belangrijke ervaringen voor kinderen? Wat kan ik daar als gastouder aan bijdragen? Hoe zet ik mijn mogelijkheden in voor een goed aanbod? Wat moet ik hierover afstemmen en uitwisselen met de ouders? En met welke vragen en zorgen kan ik bij het gastouderbureau terecht?
In deze uitgave staat informatie over de manier waarop een gastouder staat informatie over de manier waarop een gastouder met pedagogische vragen kan omgaan.
Het helpt om een eigen pedagogisch werkplan te maken: een plan van aanpak dat houvast geeft bij beslissingen die een gastouder neemt in de omgang met kinderen en hun ouders. Het helpt om het eigen werk zichtbaar te maken, voor de gastouder zelf, maar ook in contact met ouders en het gastouderbureau. Want een plan van aanpak is ook een ‘praatpapier’; als de gastouder duidelijk maakt wat zij gaat doen kunnen ouders en gastouderbureau daarop reageren. En dat zet haar opnieuw aan het denken. Zo blijft een gastouder steeds op zoek naar de beste aanpak!
INHOUD
1. Verantwoorde gastouderopvang
Professioneel werken binnen de Wet kinderopvang
Pedagogisch kader gastouderopvang
2. Manieren om aan kwaliteit te werken
Vier pedagogische basisdoelen
Vijf vormen van pedagogische inzet
Pedagogische kwaliteit in een schema
3. Jouw persoonlijk pedagogisch plan
Waarom een pedagogisch plan?
Zo pak je het aan
Pedagogische vragen
4. In gesprek
In gesprek met het gastouderbureau
In gesprek met ouders
In gesprek met gastkinderen