Een diagnostiekverslag vertelt het verhaal van de cliënt, geïnterpreteerd door een ander. Diagnostiek is meer dan een diagnose stellen. Het vertelt een geïntegreerd verhaal met een begin, een ontwikkeling, obstakels, een omgeving en een vooruitblik naar de toekomst. Maar het opstellen hiervan is geen sinecure. Dit boek is een praktische leidraad dat je stap voor stap meeneemt bij het maken van een diagnostiekverslag van een kind of jeugdige.
Goede diagnostiek kan bijdragen aan acceptatie of motiveren een verandering te durven doorgaan. Want oprechte aandacht en zorgvuldige omschrijvingen kunnen erkenning, inzicht en hoop geven. Het is geen eenmalige onderzoeksactiviteit maar speelt zich gedurende de gehele behandeling af en kan daarom zelfs een wezenlijk onderdeel van de behandeling zijn.
'Diagnostiek bij kinderen en jeugdigen' beschrijft het gehele diagnostiek-proces. Van het vormgeven van de intake, het opstellen van onderzoeksvragen en hypotheses tot het inzetten van geschikte onderzoeksmiddelen en een integratie van alle onderzoeksresultaten.
De richtlijnen casusverslagen van de beroepsvereniging Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) worden als uitgangspunt genomen.
Aan de hand van praktische voorbeelden legt Ruth Willems uit hoe resultaten gerapporteerd kunnen worden. Dit boek is daarom zeer geschikt voor psychologen die voor hun opleiding diagnostiekverslagen moeten schrijven. Ook voor ervaren professionals en supervisoren biedt dit boek een goed handvat.
Ruth Willems is gz-psycholoog, kinder- en jeugdpsycholoog NIP en supervisor NIP. Daarnaast geeft ze postdoctoraal onderwijs over casusbeschrijving.