De zorg is van de patiënten en de zorgprofessionals!

Voorzijde
Achterzijde
16,90
Vandaag besteld,
maandag verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789085602422
Uitgever: Point
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Guus van Montfort
Druk: 1
Pagina's: 104
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2022
NUR: Gezondheidswetenschappen

De zorg is het domein van de patiënten en de zorgprofessionals! De

dynamiek in de zorg – zoals, innovatie, kwaliteitsontwikkeling en efficiency

– ontstaat dan ook in de relatie tussen patiënt en zorgprofessional.

Deze dynamiek wordt in zeer grote mate ondersteund en

mede gestuurd door de technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen,

die zorgprofessionals aanbieden aan hun patiënten. En

natuurlijk door grote veranderingen bij patiënten zelf, in demografische

en epidemiologische zin, maar ook in termen van onder meer

opleidingsniveau, inkomenspositie, mondigheid, steeds grotere behoefte

aan eigen regie.

Dit alles heeft grote consequenties voor de context, waarbinnen

de relatie tussen patiënt en zorgprofessional zich ontwikkelt c.q. kan

ontwikkelen. Dit alles vormt de kern van de zorg.

Daarnaast zien we – in de gehele economie – dat de consument

in steeds meer productieprocessen (soms grotendeels) de rol van

producent op zich neemt, het zogenoemde prosumentenmodel.

Deze ontwikkeling zien we ook in de zorg. Guus van Montfort geeft

hiervan veel concrete voorbeelden in dit boek.

De rol en betekenis van de (landelijke en lokale) overheid, zorgverzekeraars,

zorgkantoren en bestuurders van zorginstellingen, zijn

dienend aan de zorg, namelijk faciliterend, ondersteunend, randvoorwaardenstellend.

Het beleid van de overheid en zorgverzekeraars moet aansluiten

op de dynamiek op de werkvloer. Als dat niet gebeurt, krijgt men een

zeer sterke toename van de administratieve lastendruk. Deze dynamiek

heeft in grote mate een autonoom karakter ten opzichte van

dat beleid. Het beleid – denk bijvoorbeeld aan de bekostiging – past

zich dan in de praktijk hierop aan. Zo heeft de prestatiebekostiging

in grote mate een budgetachtig karakter, en een positieve impact

gehad op innovatie, kwaliteitsontwikkeling en samenwerking. Het

in dit boek voorgestelde Tienpuntenplan voor de bekostiging sluit

goed aan bij deze dynamiek en tevens bij het beheersingsbeleid van

de overheid en de zorgverzekeraars.