De vele bezoekers uit Nederland en Vlaanderen die de uitstekende voorzieningen voor jonge kinderen in Pistoia bezoeken vragen zich telkens weer af hoe deze stad in Toscane erin geslaagd is om zo een rijke cultuur van het jonge kind te ontwikkelen. Dit boek beschrijft hoe de intense samenwerking tussen pedagogen, onderzoekers en beleidsmensen ertoe geleid heeft dat er een klimaat is ontstaan waarin deze cultuur vorm kreeg. Aan de hand van voorbeelden en illustraties wordt beschreven hoe via experimenten en projecten deze cultuur zich ontwikkelde: hoe een stimulerende visie op de ruimte werd geconstrueerd, hoe men erin slaagde die unieke band met de ouders vorm te geven, hoe de link tussen de kinderen en de stad Pistoia werden gelegd. De auteurs illustreren hoe een klimaat van samen leren, van kritisch reflecteren op de praktijk aan de basis ligt van deze bijzonder geslaagde innovaties.
Dit boek is bijzonder boeiend voor allen die betrokken zijn bij de opvoeding en de zorg voor de kinderen tussen 0 en 6 jaar, praktijkmedewerkers en opleiders en ook ouders. Deze cultuur van gastvrijheid en participatie die de voorzieningen van Pistoia zo rijkt maakt voor kinderen en ouders zal zonder twijfel veel inspiratie bieden voor allen die investeren in innovatie en kwaliteitsverbetering van voorzieningen voor jonge kinderen in Nederland en Vlaanderen