SUN-Trancity Dood en leven van grote Amerikaanse steden

Voorzijde
46,50
Vandaag besteld,
maandag verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 44,18 i
+
Bestel
ISBN: 9789085067849
Uitgever: SUN
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Jane Jacobs
Druk: 1
Pagina's: 587
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2009
NUR: Bouwkunst, architectuur

Dood en leven van grote Amerikaanse steden

---

Een van de meest invloedrijke boeken in de geschiedenis van de stadsplanning is ‘The Death and Life of Great American Cities’ van de New Yorkse publiciste Jane Jacobs. In september verschijnt, bijna 50 jaar na de eerste druk, de eerste Nederlandse vertaling van dit beroemde boek.

Ode aan de metropool

Jacobs houdt van zinderende grote steden, met wijken als de Jordaan, de Marollen en Montmartre. Ze pleit voor een dynamische en levendige stad, waar mensen door elkaar wonen, werken, winkelen, spelen, en die zo een bron van inspiratie is voor iedereen: “The Death and Life of Great American Cities is een ode aan de metropool.” (NRC).

Jacobs trekt van leer tegen de modernistische stedenbouw: wonen in grote flats in het groen, winkelen in winkelcentra en werken op bedrijventerreinen. Het richt de grote steden te gronde, vindt Jacobs. Wellicht heeft de titel van het boek menig Europeaan op het verkeerde been gezet; toch is ‘Dood en leven van grote Amerikaanse steden’ net zo van toepassing op New York als op Brussel, de Randstad, Rome en Parijs.

Essaybundel 'De levende stad'

Bij de vertaling van 'Dood en leven van grote Amerikaanse steden' verschijnt de essaybundel 'De levende stad' waarin invloedrijke architecten, stedenbouwers, sociale wetenschappers en economen de standpunten van Jacobs onder de loep nemen en zich afvragen wat de betekenis van deze standpunten is voor de Nederlandse stad van de eenentwintigste eeuw.

Dit boek is mede mogelijk gemaakt door financiële steun van het Stimuleringsfonds voor Architectuur.

Auteursinformatie

Jane Jacobs (1916-2006) was een Amerikaans-Canadese publiciste en stadsactiviste. Zij is vooral bekend geworden door haar pleidooien voor gemengde buurten en door acties tegen de aanleg van snelwegen door woonbuurten.