Hoe haal je het beste uit je leerlingen? FC-Sprint² is het verslag van een zoektocht naar effectiever onderwijs. Wat is een stimulerende leeromgeving? Wanneer nemen de leerlingen zelf het initiatief? Auteur Jan Deutekom stuitte op grenzen in het onderwijs die het leerproces bemoeilijken en zelfs tegenwerken. Zijn zoektocht heeft geleid tot een nieuwe, opmerkelijke onderwijsaanpak waarmee verrassende resultaten worden geboekt.
FC Sprint2 is een geheel andere aanpak van het aanleren van Nederlands aan anderstaligen. FC Sprint2 is een combinatie van een visie op leerprocessen én een databank met leerstof, ingedeeld in bronnen. De methode gaat uit van elf stellingen, zoals: 'het leerrendement groeit als cursisten verantwoordelijkheid dragen of 'leren is dingen doen die je niet kunt'. Vervolgens worden de stellingen vertaald in praktijksituaties en opdrachten die u als docent aan de leerling geeft.
Het Friesland college, waar de auteur doceert, gebruikt de Sprint2-methode al sinds 2005 en de resultaten zijn spectaculair! Het leertempo gaat met sprongen vooruit: cursisten die werken volgens de Sprint2-aanpak zitten na acht weken taalles vlakbij het niveau van 'normale' cursisten na veertig weken.