Het transformatieproces van winkelgebieden

Voorzijde
Achterzijde
34,75
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789083387918
Uitgever: Kyosei
Verschijningsvorm: Hardcover
Auteur: Pieter van der Heijde
Druk: 1
Pagina's: 160
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2024
NUR: Bouwkunst, architectuur

Veel winkelgebieden kampen met structurele leegstand. Voor de leefbaarheid en de waardeontwikkeling is het cruciaal om deze leegstand aan te pakken. Dit kan door transformatie naar multifunctionele centra met een combinatie van winkels, woningen, horeca, maatschappelijke voorzieningen, werkplekken en vrije tijdsvoorzieningen.

Dit boek biedt een praktische handleiding voor het transformatieproces van winkelgebieden. Hierbij ligt de focus op zowel de transformatie van planmatig ontwikkelde winkelcentra als op winkelgebieden die organisch zijn ontstaan. Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste deel beschrijft het krachtenveld van het Nederlandse winkellandschap en het gewenste toekomstperspectief. Het tweede deel schetst het transformatieproces van planmatig ontwikkelde winkelcentra zoals wijken stadsdeelcentra. Het derde en laatste deel is gericht op het transformatieproces van winkelgebieden die organisch tot stand zijn gekomen zoals historische binnensteden en dorpskernen.

Het boek is gebaseerd op de expertise van Pieter van der Heijde alsmede de kennis en ervaring van andere deskundigen, praktijkcases en literatuur. In de hoofdstukken zijn kaders opgenomen met praktijkvoorbeelden van transformatieprocessen van winkelgebieden. Het boek is geïllustreerd met foto’s van voorbeeldprojecten in binnen- en buitenland. Het boek biedt professionals binnen de stedelijke ontwikkeling praktische handvatten en is dan ook een must have voor projectleiders en beleidsmedewerkers bij gemeenten en provincies, consultants, projectontwikkelaars, beleggers en het grootwinkelbedrijf.

Pieter van der Heijde is gespecialiseerd in de transformatie van winkelgebieden. Hij is oprichter en voormalig directeur van Bureau Stedelijke Planning B.V. en heeft 35 jaar ervaring in de gebiedsontwikkeling en het adviseren over de herontwikkeling en transformatie van (winkel)gebieden. In 2014 promoveerde hij bij de Universiteit van Amsterdam op het ontstaan van nieuwe centra in Nederland, waarmee de basis is gelegd voor de kennisontwikkeling van het transformatieproces van winkelgebieden.