Grensoverschrijdend gedrag en psychologische veiligheid in organisaties staan erg in de belangstelling. Als het ergens fout gaat, springt de media er bovenop waardoor de gevolgen voor alle betrokkenen nog worden verergerd. Wat we in de krant lezen is nog maar het topje
van de ijsberg. De meeste gevallen van een onveilige situatie krijgen geen publiciteit. Organisaties willen niet negatief in het nieuws komen en spannen zich mede daarom in om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen. Ze besteden veel tijd aan de ontwikkeling van
beleid om de psychologische veiligheid te verhogen. Met als basis ervoor te zorgen dat mensen zich durven te uiten en daardoor meer plezier in hun werk hebben. De ervaring leert dat het verhogen van psychologische veiligheid niet vanzelf gaat. Waar te beginnen? Wat
heeft prioriteit? Het is complex met een aanzienlijke kans op mislukking en voelt soms aan als een wespennest.
Dit boek bespreekt wat psychologische veiligheid inhoudt – en wat niet. Het gaat in op de gevolgen. Vooral geeft het boek richting met concrete handvatten en gespreksvormen waarmee je de psychologische veiligheid in je eigen organisatie daadwerkelijk kan verhogen. De voorbeelden uit de dagelijkse praktijk tonen aan dat het wél kan!
Het boek is bestemd voor bestuurders, managers en andere leidinggevenden die zich inzetten voor het bevorderen van de psychologische veiligheid. Ook bijvoorbeeld coaches zullen zeer praktische aanknopingspunten in dit boek vinden.