Kringgesprek
Kringgesprekken in het primair onderwijs vinden op veel scholen plaats op maandagochtend om het weekend door te spreken. Het zijn gezellige en leuke bijeenkomsten waarna iedereen weer op de hoogte is wat er in het weekend heeft plaatsgevonden. Met kringgesprekken kun je echter zoveel meer doen. Melvin Vaessen beschrijft in dit boek de theorie van kringgesprekken, verschillende vormen van kringgesprekken en werkte vijfentwintig verschillende thema’s uit waarvan onderstaande er een is.
‘Veilige omgeving’
Je veilig voelen betekent geborgenheid, je prettig en op je gemak voelen, ergens bij horen, je thuis voelen, kunnen zijn zoals je bent. Niet bang hoeven te zijn voor diefstal, agressie intimidatie, pesten, discriminatie om welke reden dan ook.
Vragen die hierbij gesteld kunnen worden:
• Waardoor kwam het dat jij je onveilig voelde?
• Wat is er nodig om het veilig te maken/ je veilig te voelen?
• Wat kun je zelf doen om een veilige omgeving te creëren?
De thema’s kringgesprekken zijn gericht op de bovenbouw primair onderwijs en de eerste klassen voortgezet onderwijs. Ze zijn echter ook zeer geschikt om te gebruiken in het volwassenenonderwijs of andere vormen van groepslessen.
Veel kringgesprek plezier!