Hoe kun je schrijf- en taalvaardigheid verbeteren?
Het antwoord: ‘Stelonderwijs met peerfeedback’
Met deze methodiek zijn betekenisvolle verbeteringen in taalvaardigheid, schrijfvaardigheid en communicatie aangetoond bij leerlingen in het Primair Onderwijs.
Wat is stelonderwijs met peerfeedback?
Het is een vorm van taalonderwijs waarbij leerlingen op creatieve wijze leren om betere teksten en verhalen te schrijven. Door gebruik te maken van een feedbackmethode met schoudermaatjes worden zij steeds schrijfvaardiger. Melvin Vaessen is door zijn praktijkonderzoek tot de conclusie gekomen dat peerfeedback echt werkt. Hij ontdekte een vooruitgang van circa 30 % verbetering in de schrijfvaardigheid door de inzet van peerfeedback. Om anderen van zijn ervaringen mee te laten profiteren heeft hij een docentenhandleiding geschreven waarmee een leraar direct aan de slag kan. De docentenhandleiding maakt deel uit van deze uitgave.
Dit boek geeft het proces en de resultaten van het praktijkonderzoek, bij een groep 8 uit het Primair Onderwijs, op heldere wijze weer. Zowel leerlingen en leerkrachten waren enthousiast en ontdekten de waarde. Dat blijkt ook uit de onderstaande reacties:
‘Ik heb veel geleerd door het verbeteren van de verhalen en lever in het vervolg mooiere verhalen in.’ (leerling groep 8)
'Goed in elkaar gestoken onderzoek, praktijkgericht en het is ook een (landelijk) verbeterpunt binnen het basis onderwijs.' (leraar en taalcoördinator)
Ontdek , lees , leer en vooral pas het toe.
Wie stelt die telt!