‘Daarop zou ook het onderwijs zich moeten richten: op het vertrouwd raken met de echte wereld en wat ons daarin te doen staat.’
- Ewald Engelen
Een democratie vraagt om mondige volwassenen die verantwoordelijk zijn voor wat ze geloven, weten en doen. De school is dé weg naar die mondigheid. Haar werkterrein ligt tussen en overstijgt de andere maatschappelijke praktijkgebieden (zoals de zorg, het recht, de economie, de godsdienst).
Decennialange bemoeienis van de politiek veroorzaakte grote ravage: de school verweesde. Onderwijsexperts Jan Dirk Imelman en Jos de Mönnink stellen voor om de maatschappelijke functie van de school te herstellen. Zij beschrijven de contouren van goed onderwijs en van een verstandige onderwijspolitiek die het algemeen belang dient.
Om hun gedachten te toetsen vroegen Imelman en De Mönnink kenners van maatschappelijke sectoren wat daar wel en niet goed gaat. De bijdragen van financieel geograaf Ewald Engelen, Europa-kenner Mathieu Segers, historicus Carin Gaemers, filosoof Ad Verbrugge, agronoom Rudy Rabbinge, imam Jamal Ahajjaj en anderen ronden De verweesde school af.
Een boek dat onderwijs in het hart raakt en in het hart van de samenleving plaatst.