Wat is precies een goede tekst? Hoe zorg je voor een tekst die bereikt wat je beoogt? In Van
tekstbeschouwen naar zinnen bouwen staat centraal welk doel je nastreeft en op welke manier je dit doel kunt bereiken. Een tekst produceer je immers niet voor niets.
Het boek richt zich op het ontwikkelen van ‘tekstvaardigheid’, met de grootste aandacht voor geschreven teksten. Ieder hoofdstuk behandelt een andere tekstsoort, waarbij de analyse van een voorbeeldtekst steeds het startpunt vormt. Je leert de teksten doorgronden en nadenken over de bedoeling door het systematisch stellen van vragen. Je gaat teksten ‘doorzien’ op verschillende niveaus naar mate je de cursus doorloopt.
Je leert wat er nodig is voor een goede tekst door erop te stuiten in de voorbeelden. Dit maakt inzichtelijk dat wat je leest of hoort en ziet een effect teweegbrengt en dat je dat effect dus ook zelf als ‘bouwer’ van een tekst kunt creëren. Van tekstbeschouwen naar zinnen bouwen is opgedeeld in een inleidend deel, een deel over geschreven teksten en een deel over gesproken teksten. Het heeft tot doel een bijdrage te leveren aan een bredere ontwikkeling van de taalcompetentie.
Van tekstbeschouwen naar zinnen bouwen is met name geschikt voor (oud)studenten in het pedagogisch domein. Het is een complete cursus met voorbeelden en opdrachten ontleend aan het pedagogisch werkveld. En voor mensen in dit werkveld is het natuurlijk extra belangrijk dat taalvaardigheid op orde is. Dit boek hanteert een ontwikkelingsgerichte methodiek: een startopdracht vormt de basis voor individuele ontwikkeldoelen die in een portfolio worden uitgewerkt. Om deze ontwikkelingen een duurzaam karakter te laten hebben, heeft peer- en expertfeedback een belangrijke plaats. Los van de cursorische aanpak is het boek zeer bruikbaar als handig naslagwerk.