Dit boek is het vervolg op ‘Didactisch Coachen: hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen’.
Didactisch Coachen is de praktische vertaling van het wetenschappelijk onderzoek van Lia Voerman naar de manier waarop docenten zo feedback kunnen geven aan hun leerlingen, dat die leerlingen er echt iets aan hebben. De theorie over leerbevorderende feedback is gekoppeld aan de theorie over de hoge verwachtingen. Docenten die hoge verwachtingen hebben van hun leerlingen, laten dat zien door leerbevorderende feedback te geven, door higher order vragen te stellen en kwalitatief hoogwaardige aanwijzingen te geven.
Didactisch Coachen is gebaseerd op deze principes.
In dit 2e deel van Didactisch Coachen worden een aantal inhoudelijke verdiepende onderwerpen van Didactisch Coachen nader beschreven, zoals het geven van negatieve feedback, het coachen op cognitieve en metacognitieve strategieën en/of op motivatie en modusregulatie. Het zal niet verbazen dat juist categorie twee en categorie drie vragen hiervoor effectief zijn. Vandaar dat in dit boek daar veel voorbeelden van zijn opgenomen.
Ook komen thema’s over het leren van ervaren leraren en het duurzaam implementeren van Didactisch Coachen uitgebreid aan de orde.
Achterin het boek zit een instrumentendeel met de praktische uitwerking van de beschreven thema’s. De meeste van deze kunnen via een QR code worden gedownload van www.didactischcoachen.nl .
Lia Voerman en Frans Faber werken samen met een groep erkende trainers in de Stichting Didactisch Coachen.
Op heel veel scholen in Nederland – van primair onderwijs tot en met wetenschappelijk onderwijs – zijn zij bezig om leraren te scholen op dit terrein. Hun ideaal is dat iedere leraar de attitude en bekwaamheden zal verwerven om op deze manier leerlingen en studenten te begeleiden.
Het eerste deel van Didactisch Coachen is in het Engels verkrijgbaar onder de titel ‘Coaching for Learning’ en wordt in het buitenland gebruikt.
Lia is Lector Didactiek bij de Hogeschool Rotterdam. Zij is gepromoveerd aan de Universiteit Utrecht op het thema feedback en hoe je dat kunt leren aan ervaren professionals.
Frans is een zeer ervaren trainer en onderwijsadviseur. Hij heeft zelf jaren als docent en leidinggevende in het verschillende vormen van het onderwijs gewerkt.
Didactisch Coachen heeft hun hart omdat het docenten, leidinggevenden en begeleiders in het onderwijs een praktisch instrument in handen geeft waarmee zij op systematische wijze lerenden kunnen begeleiden in hun leerproces.