Onderwijs in bewegen op de basisschool – basiskennis voor de vakspecialist bewegingsonderwijs is een rugzak gevuld met praktische tips, kennis en gereedschap om kwalitatief goede lessen bewegingsonderwijs te verzorgen.
Lesgeven kun je niet aan de hand van een checklist. Er zijn geen recepten waardoor leerlingen aan het eind van het schooljaar de gewenste bewegingscompetenties laten zien. Wel zijn er ingrediënten om betekenisvolle bewegingslessen te ontwerpen, en die inhoudelijk en kwalitatief goed te begeleiden.
De bewegingsactiviteiten die vandaag om tien uur ’s morgens in één groep werken, werken niet automatisch ook binnen een vergelijkbare groep om twee uur ’s middags. En als bijvoorbeeld juf Monique afwezig is, leidt dit tot een compleet andere bewegingsdynamiek dan wanneer ze er wel is.
Daarom moeten ontwerpers van beweegarrangementen en regisseurs van leerinterventies gebruikmaken van de voorhanden kennis. Niet alles heeft bij iedereen, bij elke groep en in dezelfde context ook hetzelfde resultaat. Maar er zijn zéker hulpmiddelen. En deze uitdagingen pleiten voor een onderzoeks-geïnformeerde aanpak van het bewegingsonderwijs.
Dit boek is dan ook een oproep om daarmee aan de slag te gaan en de theorie en de wetenschappelijke kennis te integreren in de dagelijkse praktijk. Het biedt handreikingen die zeker impact hebben: tips en tools die hun praktische waarde steeds opnieuw bewijzen. Recente inzichten in het motorisch leren komen aan de orde, inclusief observatiemogelijkheden en leerhulpstrategieën.
De basiskennis in dit boek helpt je bij het voorbereiden, verzorgen en evalueren van de lessen bewegingsonderwijs. Je kunt je verder verdiepen in de criteria voor kwalitatief goede lessen in de gymzaal.
Ieder hoofdstuk wordt geïllustreerd met foto’s, overzichtelijke tabellen, figuren en praktijkvoorbeelden. Daardoor gaan de lessen bewegingsonderwijs op de basisschool echt leven.
Meer informatie:
www.onderwijs-in-bewegen.nl
Info@spelenmetgedrag.nl