Schriftelijke taalvaardigheid speelt een grote rol tijdens de opleiding tot leraar basisonderwijs. Daar hoort logischerwijs een goede schriftelijke taalbeheersing bij. Het blijkt voor studenten echter moeilijk om een relevante, coherente en foutloze tekst te schrijven. Hoewel docenten veel moeite doen om goede feedback te geven, zien we in de praktijk dat die feedback niet altijd leidt tot een groter schriftelijk taalbewustzijn.
Codebreker is een praktisch boek, waarin studenten aan de hand van codes feedback ontvangen op een tekst als geheel en/of op onderdelen daarvan. Het boek is bedoeld als hulpmiddel en naslagwerk voor studenten en als feedbackmiddel voor docenten.
Dankzij een beknopte indeling van de meest voorkomende schrijf- en taalproblemen, kan de docent met behulp van de codes snel verwijzen naar de uitleg die nodig is om een tekst te analyseren en te verbeteren. Omdat de student op deze manier gestimuleerd wordt om zelf de 'codes te breken', is het leerrendement veel groter. Zeker als deze werkwijze gecombineerd wordt met een ontwikkelingsgericht taalbeleid dat voor alle vakgebieden geldt. Hierdoor worden studenten blijvend doordrongen van het belang van aantrekkelijke, duidelijke en professionele teksten.