* Waarom moeten kinderen nog uit het hoofd leren?
* Word je door meer vakkennis automatische een betere leraar?
* Hoe zet je een hele klas optimaal aan het denken?
Lesgeven kan je niet aan de hand van een checklist. Er is geen lijst van recepten die ervoor zorgt dat leerlingen dag na dag een geijkt stappenplan doorlopen en aan het eind van het schooljaar de juiste leerstof kunnen opdreunen. Niet alles werkt bij iedereen met hetzelfde resultaat of in dezelfde context. Maar dat betekent niet dat er geen hulpmiddelen zijn die echt impact hebben.
In dit boek gaat pedagoog Pedro De Bruyckere vanuit die gedachte op zoek naar succesvolle manieren die écht werken, en onderzoekt hij in welke omstandigheden ze werken, voor welke doelgroep, en waarom.
Klaskit levert een praktisch beeld op van wat leren inhoudt en schept overzicht in de massa aan tegenstrijdige ideeën over onderwijs. Want wie weet hoe je onder meer effectieve feedback geeft, hoe je het best een relatie opbouwt met je leerlingen en wat een sterke schoolvisie kan opleveren, heeft de tools in handen om een topleraar te worden.
Pedro De Bruyckere is pedagoog en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool in Gent, en bestrijdt mythes over onderwijs en leren. Zijn werk is internationaal bekend en meermaals vertaald. Hij is auteur van onder andere Jongens zijn slimmer dan meisjes en De jeugd is tegenwoordig.