PAUL, ONS HOOGBEGAAFDE WONDERKIND, Blokkades en overlevingsgedrag bij hoogbegaafde kinderen

Blokkades en overlevingsgedrag bij hoogbegaafde kinderen

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
35,50
Vandaag besteld,
maandag verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789082368376
Uitgever: La Luna
Verschijningsvorm: Hardcover
Auteur: Laura Groebbé
Druk: 1
Pagina's: 212
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2018
NUR: Opvoeding van kinderen en jongeren

“Ik zal beginnen met mijn levensverhaal, als je mijn leven überhaupt een leven kan noemen. Een leven zonder hart is geen leven. Een leven zonder gevoel is zo goed als dood. Of ben ik nu weer te pessimistisch? Dat krijg ik altijd van mijn ouders te horen: Paul, wat ben je toch een doemdenker, een typisch kenmerk van hoogbegaafdheid! Doemdenker of niet, nadat je mijn verhaal gelezen hebt, mag je dat zelf beoordelen!”

Zo begint de hoogbegaafde Paul te vertellen over hoe hij als hoogbegaafde de wereld heeft ervaren en waar hij tegenaan gelopen is op de peuterschool, basisschool en thuis met zijn streberige ouders. Dit humoristische verhaal zal zeer herkenbaar zijn voor hoogbegaafde kinderen en hun begeleiders.

Hoogbegaafde mensen ervaren de wereld om hen heen anders dan de meeste mensen. Ze voelen zich dan ook vaker alleen en onbegrepen, waardoor ze sociaal-emotionele blokkades kunnen ervaren en zelfs probleemgedrag kunnen ontwikkelen. Vaak zijn de aanleidingen voor zulke blokkades in het geheel niet hoogdravend en zwaar, maar gelegen in dagelijkse misverstanden in de communicatie: men begrijpt elkaars bedoelingen en gevoeligheden niet.

Door hoogbegaafdheid in eerste instantie te benaderen als een communicatieprobleem met de omgeving en door je te verdiepen in de situaties waardoor blokkades ontstaan zijn heel veel van die blokkades weg te nemen. Door op een goede manier te communiceren met hoogbegaafde mensen én hun omgeving lukt het om tot de kern van blokkades te komen en deze op te ruimen en te voorkomen.

Bij La Luna gebruiken we deze benadering met veel succes. Dit boek is een neerslag van onze benadering en de ideeën erachter. Het is geen hoogdravende theoretische uiteenzetting, maar een verhelderende en praktische uitleg over hoe wij hoogbegaafdheid zien en hoe we mensen, die problemen ervaren, helpen. Het is een boek met veel humor, casussen, praktijksituaties en gespreksvoorbeelden waarmee kinderen, ouders en begeleiders aan de slag kunnen. Het boek is in eerste instantie geschreven voor kinderen en hun ouders en begeleiders, maar het is leerzaam voor eenieder die met hoogbegaafdheid te maken heeft.