Mensen die advies vragen hebben het niet gemakkelijk. Ze hebben vragen of problemen en moeten zich om deze op te lossen ook nog eens tot anderen wenden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze een zekere ‘eigenwijsheid’ vertonen. Dat betekent dus ook dat adviseurs, degenen die deze mensen met raad en daad willen bijstaan, het niet gemakkelijk hebben. Wie zijn oor te luisteren legt bij professionele adviseurs, kan kiezen tussen vechten tegen bierkaaien, dovemans oren, Oost-Indische doofheid of gewoon geen land mee te bezeilen. Wie toch de strijd aangaat, voelt zich al snel in de rol van politieagent of zeurpiet gedwongen. Om dit te voorkomen en het leven voor al die adviseurs een beetje leefbaar te houden, is dit boekje geschreven. Centraal staat de vraag hoe u anderen kunt overtuigen. Of misschien moeten we zeggen: hoe u anderen zichzelf laat overtuigen. Want overtuigingskracht hangt niet zozeer af van wat u zegt, als wel van wat de ander hoort. U kunt de ander immers niet dwingen, maar hooguit aanspreken op hun eigen wijsheid en zo verleiden om te luisteren.