Creatief schrijven voor het basisonderwijs: alle kinderen kunnen verhalen en gedichten schrijven, als je de juiste stappen maar neemt om ze op hun eigen woorden te laten komen. Stappen die spelenderwijs beelden, woorden en zinnen tevoorschijn toveren voor wat ze denken, zien en ervaren.
De methodiek die Mariet Lems in haar boek Weten waar de woorden zijn beschrijft, helpt de leerkracht om die stappen samen met de leerlingen te nemen. Stappen die beelden, woorden en zinnen spelenderwijs tevoorschijn toveren. De werkwijze in Weten waar de woorden zijn is praktisch en doeltreffend. Het laat de leerkracht en zijn leerlingen weten waar de woorden zijn: overal waar we ze zoeken, proeven en laten bestaan.
Het boek bevat een groot aantal uitgewerkte lessen voor alle groepen. Voor groep 1 t/m 3 staan het luisteren naar verhalen en gedichten en het praten en tekenen hierover centraal. De lessen vanaf groep 4 zijn thematisch of gebaseerd op technieken als associƫren en werken vanuit bestaande gedichten. De lessen hebben de vorm van stappenplannen die leerkrachten helpen bij het maken van nieuwe lessen. De werkbladen zijn ondersteunend aan de lessen en kunnen gekopieerd worden. Voor de docent biedt dit boek veel tips voor spannende schrijflessen, rijmschema's en dichtvormen, speelse en handige schrijfopdrachten zodat hij zijn leerlingen kan begeleiden in het ontdekken en uitbreiden van hun taalvermogen.