Organisaties verbeteren hun prestaties door technologische doorbraken. Een nieuwe, nóg snellere machine geeft een sprong voorwaarts in productiviteit, een automatiseringsslag vermindert het aantal administratieve handelingen drastisch. Bij deze technologische doorbraken is doorgaans maar een select groepje medewerkers betrokken. Wat doen al die anderen in de tussentijd om de productiviteit en de kwaliteit te verbeteren? Je kunt wachten op dit soort grote verbetersprongen, die niet heel vaak voorkomen, beter is het om ondertussen voortdurend elke dag kleine verbeterstappen te nemen.
Hier ligt een enorm verbeterpotentieel verborgen, dat je met de juiste houding en structuur kan ontsluiten.
Niet voor niets vormt continu verbeteren de ruggengraat van verbeter-programma’s zoals TPM, Lean en SixSigma.
Kaizen is het Japanse woord voor continu verbeteren met kleine stappen. De som van het resultaat van al die kleine stappen zou wel eens groter kunnen zijn dan die van de technologische doorbraken.
Een boek over continu verbeteren. De achtergronden, de structuur en praktische tips.