‘Ford werd eerste, tweede en derde in Le Mans. Wie is de grote winnaar?... U! U natuurlijk. Want u vindt in iedere Ford dezelfde betrouwbaarheid, dezelfde sportiviteit. Ook uw Ford profiteert van de ervaring, die Ford in Le Mans heeft opgedaan. Daar werden de nieuwe constructies, die u in de toekomst op uw Ford kunt vinden zeer stevig aan de tand gevoeld. Daar bewezen de constructies van uw Ford-van-nu, dat ze de zwaarste beproevingen kunnen doorstaan.’ In de jaren zestig had de Ford Motor Company een opmerkelijke reeks succesnummers als de economische Falcon, de sportieve Mustang, Grand Prix-kampioen de GT-40 en de majestueuze Continental van een speciale Lincoln-divisie. De Europese vestigingen produceerden bestsellers als de Taunus, de Anglia, de Cortina, de Corsair, de Zephyr, de Zodiac en de Escort. Na de formatie van Ford-Europa werd dit decennium op passende wijze afgesloten met het debuut van de Capri. In 1969 reed de vierhonderdduizendste personenwagen bij de N.V. Nederlandse Ford Automobiel Fabriek aan de Hemweg in Amsterdam van de eindband. Op vrijdagmiddag 24 april 1981 om drie uur waren honderden werknemers van Ford Nederland N.V. aanwezig in de bedrijfskantine. Nadat algemeen directeur G.K. Laurent achter het spreekgestoelte had plaatsgenomen en hij de slechte gang van zaken uiteenzette die haaks stond op de visie van de vakbonden en de ondernemingsraad, werd hij met stuivers en dubbeltjes bekogeld. Een half jaar later viel het doek en stonden elfhonderd man op straat. Wat ging er mis met het assemblagebedrijf dat op 13 mei 1974 het vijftigjarig jubileum had gevierd? Dit vierde en laatste deel van Ford ‘made in Holland’ gaat in op de marktpositie van het merk in de swingende jaren zestig, de door de oliecrisis ontstane problemen in de jaren zeventig en de uiteindelijke zwanenzang aan de Fordhaven bij het Noordzeekanaal.