Ford 'made in Holland' episode 1945-1957

Voorzijde
Achterzijde
33,00
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789081422161
Uitgever: Stichting Booksupport
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: F.H.M. van der Heul
Druk: 1
Pagina's: 200
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2009
NUR: Auto's

‘De automobiel waar beiden op wachtten! De prachtige lijn, de verfijnde kleurencombinatie, de sublieme afwerking en het weergaloze rijcomfort van deze hypermoderne wagen bevredigen op harmonieuze wijze de verlangens van de vrouw die ontvankelijk is voor charme en distinctie. De mechanische perfectie en de sublieme rijkwaliteiten voldoen in ieder opzicht aan het technisch en zakelijk gevoel van de man. Dit is de automobiel waar beiden op wachtten. De Ford Dealers Organisatie (410 bedrijven) verstrekt U gaarne alle gewenste inlichtingen. Betaling, speciaal voor Ford producten, eventueel in overleg te regelen op zeer gunstige financieringsvoorwaarden. Ford * 50 jaar research * 50 jaar service * 50 jaar dienen.’ Advertentietekst uit 1953. Op 1 augustus van dat jaar bestond het Nederlandse personenwagenpark uit 187.608 eenheden, waarvan 33.077 Amerikaanse, Britse, Franse en West-Duitse Fords.

Op 26 oktober 1945 was het V8-Day voor de Ford Motor Company in Dearborn, Michigan. Voor het eerst sinds de oorlogsverklaring aan Japan op 8 december 1941 kreeg het Amerikaanse publiek gelegenheid om een nieuwe auto te kopen. Ook bij de N.V. Nederlandsche Ford Automobiel Fabriek aan de Hemweg bij het Noordzeekanaal werd de rode draad weer opgepakt, nadat verschillende visitekaartjes van de Duitse bezetter waren verwijderd en vervangende productieapparatuur uit de Verenigde Staten en Engeland was gearriveerd. Op 27 februari 1947 nam de directeur van de Noord-Nederlandsche Kunstmesthandel in Groningen de eerste naoorlogse in Amsterdam geassembleerde V8 Ford in ontvangst. Dit derde deel van Ford ‘made in Holland’ gaat in op de activiteiten van het productiebedrijf tijdens de opbouwjaren vijftig. Ook wordt aandacht besteed aan sportprestaties met Fords en Mercury’s, de stille luxe van Lincoln en Continental, verkeerswetgeving, autotentoonstellingen, wegenbouw en de gestage groei van het nationale personenwagenpark.