Zeer uitvoerige omschrijvingen van het wel en wee in Amsterdam en met name veel oog voor de Nederlandse neutraliteit in de Eerste Wereldoorlog die honderd jaar geleden begon. Nederland als handelsnatie pur sang, want de zaken moesten immers doorgaan. Veel, zo niet alles, kwam binnen via de Amsterdamse haven en werd vervoerd door de Amsterdamse koopvaardijvloot. Een lastige positie wellicht, maar men sloeg zich er met verve doorheen. Deze uitgave geeft extreem veel (nieuwe) inzichten – voorzien van een zwart-witfoto – over de maritieme geschiedenis van Amsterdam. Daarnaast is dit boek een kroniek van de eerste mechanische oorlog uit de geschiedenis en wordt ook aandacht besteed aan de op een raadselachtige manier om het leven gekomen uitvinder van de dieselmotor, het Duitse onderzeebootwapen en de bestrijding daarvan, de rol van vliegtuigbouwer Anthony Fokker in deze oorlog, spionnen en oorlogswinstmakers, militaire zeppelins, de eerste tanks, het gebruik van gifgassen en keizer Wilhelm II, die na het uitbreken van de revolutie in Duitsland naar Nederland vluchtte en de rest van zijn leven als balling in Huis Doorn doorbracht. Het boek verschijnt in een serie over de Amsterdamse haven en de Amsterdamse koopvaardijvloot. Zeer gedetailleerd en zeer accuraat.