Kost het jouw kind meer tijd en moeite dan andere kinderen om zich 's morgens aan te kleden? Is jouw kind vaak te laat? Lukt het hem maar niet om zijn huiswerk op tijd af te hebben? Of om snel op een eenvoudige vraag te reageren?
Het gevaar bestaat dan dat mensen denken dat jouw kind lui of onvoldoende gemotiveerd is. Vaak blijkt het tegendeel echter waar. Sommige kinderen verwerken informatie namelijk langzamer dan andere kinderen. Kinderen met langzame informatieverwerking willen wel heel graag, maar op de een of ander lukt het hen niet.
Ellen Braaten en Brian Willoughby hebben jarenlang onderzoek gedaan naar de verschillen in snelheid van informatieverwerking bij kinderen. In Ik snap het wel, maar niet zo snel laten zij zien wat dit voor deze kinderen en hun omgeving betekent. Daarnaast beschrijven zij wat je van hulpverleners kunt verwachten en hoe je hulp voor je kind op school kunt organiseren. Aan de hand van levendige voorbeelden laten zij zien hoe je deze kinderen kunt helpen en wat je kunt doen om dagelijkse routines efficiƫnter te laten verlopen.
Ik snap het wel, maar niet zo snel helpt je om de informatieverwerkingssnelheid van je kind te herkennen, te accepteren en ermee om te gaan. Dit is het eerste Nederlandstalige boek dat zich richt op alle aspecten van langzame informatieverwerking: zowel thuis, als op school.
Ellen Braaten is directeur van het Learning and Emotional Assessment Program van het Massachusetts General Hospital en verbonden aan Harvard Medical School.
Brian Willoughby is psycholoog aan het Learning and Emotional Assessment Program van het Massachusetts General Hospital en eveneens verbonden aan Harvard Medical School.