Herkenning en begeleiding van hoogsensitieve en hoogstimulatieve kinderen op de basisschool
Eén op de vijf leerlingen in de klas is een gevoelig kind: empathisch, sociaal, creatief en erg open voor indrukken en prikkels. Een dergelijk kind kan de schoolomgeving soms als overweldigend en onveilig ervaren. Met gevolg dat het kind zich vooral druk en opstandig of juist kwetsbaar en angstig gedraagt en de schoolresultaten achterblijven bij de verwachtingen.
Met enkele kleine aanpassingen kan een gevoelig kind zich al een stuk veiliger voelen in de klas. De auteur maakt onderscheid in leerlingen die 'stil'-gevoelig (hoogsensitief) en die 'druk'- gevoelig (hoogstimulatief) zijn. Een dergelijk onderscheid is gewenst, omdat de aard van de gevoeligheid verschilt en daarmee ook de aanpak en de houding naar de leerling toe.
Dit boek maakt duidelijk hoe je gevoelige kinderen in de klas kunt herkennen, wat hun kwaliteiten en hun valkuilen zijn en bij welke begeleiding zij zich het meest gekend en gesteund weten, zodat hun onderwijsplek veilig genoeg is om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. De uitleg in dit boek is praktisch, de vele tips en voorbeelden halen de praktijk dichtbij.
Gevoeligheid in de klas is bedoeld voor leerkrachten en intern begeleiders in het basisonderwijs. Maar ook voor ouders met een gevoelig kind op de basisschool biedt dit boek waardevolle informatie.
Gerarda van der Veen (1968) is mede-oprichter van het Landelijk informatiepunt Hoog Sensitieve Kinderen (LiHSK), dat sinds 2004 bestaat. In Nederland heeft zij pionierswerk verricht door hooggevoeligheid bij kinderen op praktische wijze onder de aandacht te brengen bij ouders en leerkrachten. Zij schreef diverse brochures, een werkboek voor kinderen en is hoofdredacteur van het LiHSK-magazine HSK-XL. Haar veelgelezen boek Wegwijs in hooggevoeligheid gaat over het herkennen en opvoeden van hoogsensitieve kinderen.