“De kruisweg volgens de joodse mystiek” is een boektitel die niet onmiddellijk voor de hand ligt. Het thema van de kruisweg van Christus lijkt op het eerste gezicht haaks te staan op het denken van de joodse mystieke traditie. Het lijdensverhaal van Jezus is immers een Nieuwtestamentische aangelegenheid en daarmee uitgesproken een onderwerp dat binnen het christelijk geloof past. Waarom zou juist het jodendom hierover iets te zeggen hebben? Wie het werk van Weinreb kent, weet dat hij het Nieuwe Testament serieus neemt en ook de christelijke openbaring vanuit de symbolentaal van de joodse mystiek uitlegt.
We bespreken hier hoe Frederik Weinreb aan de hand van zeven tekeningen van de Duitse kunstenaar Peter Litzenburger het lijdensverhaal van Christus niet interpreteert als een specifiek christelijke geschiedenis, maar als een verhaal dat in ieder van ons aanwezig is, het is het verhaal van ieder mens die door deze wereld van de zevende dag trekt. Daarmee wordt het een universeel menselijk verhaal; de figuren die er een rol in spelen, blijken allemaal aspecten uit het innerlijk van ieder mens te zijn.
Het tweede hoofdstuk van dit boek, getiteld ‘Reuzen en de zonen van God’, is gewijd aan een vreemd aandoende passage in de Bijbel, Genesis 6:1–4, waarin gesproken wordt over begrippen die niet direct in overeenstemming lijken te zijn met de boodschap van de Bijbel. Wat moeten we ons voorstellen bij ‘zonen van God’? En wat doen die reuzen daar? Is dat niet in strijd met de hoofdlijnen van het Bijbelse gedachtegoed?
Drs. Sjef Laenen studeerde Spaanse taal- en letterkunde in Utrecht alsmede Semitische talen en culturen (hoofdvak: Hebreeuws-Aramees) te Leiden. Na zijn studie specialiseerde hij zich in de joodse mystiek. Hij is de auteur van diverse boeken op dit gebied.