Kan het werken aan onderwijsinnovatie op zo’n manier dat docenten een plek aan het roer innemen? En dat daarmee de innovaties hun weg vinden naar de onderwijspraktijk?
Anders willen, anders denken, anders doen. Docenten aan het roer bij onderwijsinnovatie in het hbo is geschreven voor adviseurs, coaches en leidinggevenden die zich afvragen : kan het ook anders? Dit boek vertrekt vanuit de stelling dat hiervoor andere manieren van denken en doen nodig zijn in de onderwijsorganisatie. Je wordt uitgedaagd je eigen manieren van denken over organisaties, leiderschap, teams en het docentschap tegen het licht te houden en hier samen met je collega’s over na te denken, en je krijgt voorbeelden aangereikt van andere manieren van doen.
‘Marleen Kaijen maakt in dit boek de uitdagingen rond eigenaarschap en professionele ruimte bij onderwijsinnovaties en toenemende zelforganisatie in docententeams behapbaar. Door het systemische perspectief benadert ze de praktijk als een samenhangend geheel, terwijl haar to the point schrijfstijl en concrete handvatten zorgen dat je er zelf mee aan de slag wilt gaan.’
Myrte Legemaate, promovendus op het gebied van kwaliteitscultuur en senior onderwijsadviseur
‘In Anders willen, anders denken, anders doen brengt Marleen al haar ervaringen met onderwijsinnovaties in allerlei organisaties en onderwijscontexten samen en geeft ze concrete handvatten om tot een constructief proces van innovatie en benodigde organisatieverandering te komen.’
Bram van Alten, onderwijsontwikkelaar en docent
Marleen Kaijen is adviseur onderwijs- en organisatieontwikkeling bij de HAN University en bij Kaijen-Onderwijsinnovatie. Waar ze ook komt kijkt ze vanuit een systemisch perspectief naar onderwijsinnovatie en draagt ze bij aan andere manieren van kijken, denken en doen vanuit de overtuiging dat onderwijsinnovatie pas echt duurzaam is als docenten verantwoordelijkheid hebben over hun eigen denken en doen.
Van Marleen Kaijen verscheen eerder de publicatie Leren(d) innoveren. Naar zinvol en betekenisvol onderwijs in het hbo, met een nieuw onderwijs- en toetsconcept voor diep en duurzaam leren bij met handreikingen voor de rol van de docent en voor wat dit vraagt van de cultuur, structuur en onderwijskundig leiderschap.