Directeur of rector van een middelbare school zijn: niet eenvoudig, maar wel heel boeiend. Een goede schoolleider is er voor alle betrokken, zowel in de school als in de directe omgeving daarvan.
Het beroep heeft vele kanten en er zijn veel manieren waarop de schoolleider met leraren, ouders en leerlingen in de school om kan gaan.
Het doel? Niet alleen een gezonde school neerzetten, maar ook met veel plezier aan het roer kunnen staan van deze organisatie. Door te zorgen voor een gezonde wisselwerking tussen alle betrokkenen, een prettige schoolomgeving en inzicht in de mogelijkheden en invloed van een schoolleider, is de kans op slagen van deze missie het grootst.
Rector biedt een goede handleiding om het werk van een beginnende én gevorderde schoolleider in goede banen te leiden. Het bevat geen gezwollen managementjargon, maar een eerlijke inkijk in de dagelijkse praktijk van een rector met hier en daar een vleugje humor. Ook in andere beroepsgroepen zijn de veelbesproken aspecten over dienend leiderschap goed toepasbaar.
Roel Schoonveld was vele jaren rector van Het Amsterdams Lyceum en heeft daarna als interim schoolleider van andere scholen gefunctioneerd. Zijn specialisme is het leiden en ondersteunen van directeuren of rectoren waarvan het voortbestaan van hun scholen in gevaar is. Daarnaast heeft hij zich verdiept in de oorzaken van het vaak onvrijwillig vertrek van schoolleiders. Roel Schoonveld biedt op basis van zijn jarenlange ervaring praktisch advies om schoolleiders meer ruggensteun te bieden bij de boeiende en veeleisende taken waarvoor ze staan.