Waarom fluistert de leerling met autisme alleen in de les? Waarom antwoordt zij alleen met ja of nee op open vragen? Waarom weigert hij de deelstappen te noteren bij wiskunde? Waarom lijken zijn antwoorden in de klas zo brutaal? Waarom kijkt ze mij niet aan als ik tegen haar praat?Autisme heeft vele gezichten, maar een ding hebben de kinderen en jongeren in de voorbeelden hierboven gemeen: ze hebben in de communicatie een probleem om af te stemmen op de ander, en de ander op hen. Hierdoor verloopt de communicatie tussen jou en het kind vaak moeizaam. Voor het kind met autisme geldt vaak de volgende paradox: 'Ik kan praten maar het feit dat communicatie mijn kernprobleem is, betekent dat ik niet goed kan communiceren wat het probleem is!'Met de Communicatiebox voor school en ouders leer je hoe je communicatieproblemen bij kinderen en jongeren met autisme kunt herkennen en hiervoor - op basis van een handig communicatieprofiel - slimme interventies en hulpmiddelen kunt inzetten om de communicatie kwalitatief te verbeteren en te ondersteunen. Denk hierbij aan hulpmiddelen als Sociale (Strip)Verhalen, hulp- en steunkaarten, emotieschalen, suggesties bij woordvindingsproblematiek, oplossingsgerichte vaardigheden en prikkelreducerende hulpmiddelen.Met de doeltreffende aanpak uit de Communicatiebox kun je kinderen en jongeren met autisme in de klas én thuis persoonsgericht ondersteunen. De Communicatiebox is bedoeld voor het vo en mbo, maar kan ook al worden ingezet vanaf groep 7.