Docenten, teamleiders en managers kunnen zich maar moeilijk een goede voorstelling maken van competentiegericht onderwijs en de gevolgen die het heeft voor de betrokkenen. Dit boek geeft juist een concreet beeld over hoe competentiegericht leren er in de dagelijkse praktijk van een onderwijsinstelling eruit kan zien. De eerste reacties zijn lovend.
We zetten in dit boek een stap in de tijd. Het is 2010. De verhalen in dit boek zijn gesitueerd op Saturnus. Saturnus is een grote onderwijsinstelling voor (middelbaar) beroepsonderwijs met een breed scala aan opleidingen. Als eerste komt Miranda, een studente, aan het woord. Zij verzorgt een rondleiding tijdens de open dag en vertelt aan toekomstige studenten wat competentiegericht leren op Saturnus zoal inhoudt. Daarna vertellen Pascal en Simone, twee leraren, aan een oud-collega (Judith) wat in hun werk veranderd is ten opzichte van de periode dat Judith nog op Saturnus werkzaam was. Het boek eindigt met het verhaal van Ton de Jager. Ton is werkzaam als domeinmanager op Saturnus. Hij verzorgt een presentatie tijdens een symposium en schetst een beeld van de nieuwe organisatie tengevolge van de invoering van competentiegericht leren. 'Anders leren, anders organiseren' is zijn slogan.
Auteur: Onderwijsadviesbureau Dekkers