Wat willen we kinderen leren in de lessen bewegingsonderwijs op de basisschool en welke kwaliteit streven we daarbij na? Hoe geef je kinderen een brede introductie in de bewegingscultuur?
In het Basisdocument bewegingsonderwijs worden twaalf leerlijnen uitgewerkt. Deze leerlijnen zijn geordend rond overeenkomstige bewegingsproblemen. Tevens worden tussendoelen voor de verschillende leeftijdsgroepen beschreven, waarmee de longitudinale lijn van vier tot en met twaalf jaar zichtbaar wordt. Daarnaast worden reguleringsdoelen geformuleerd, bijvoorbeeld over hulpverlenen en het maken van afspraken om gezamenlijk bewegen mogelijk te maken. De achterliggende uitgangspunten worden beschreven in een vakconcept en er wordt ingegaan op het leerplan.
De methodisch-didactische aspecten van de diverse leerlijnen worden uitvoerig beschreven. Alle 31 bewegingsthemas die binnen de leerlijnen worden onderscheiden, komen in dit boek aan de orde. Er zijn beschrijvingen opgenomen over de bewegingsactiviteiten, zoals arrangement, regels en afspraken met de kinderen. Daarnaast komen organisatorische aspecten aan bod, maar ook hoe de activiteit bij de kinderen wordt geïntroduceerd en hoe het hulpverlenen verloopt. Er wordt bovendien veel aandacht besteed aan het geven van leerhulp. Dit is gekoppeld aan de verschillende niveaus van de tussendoelen.
Belangrijk uitgangspunt hierbij is dat de leerhulp op maat wordt geboden. Er wordt beschreven hoe leerhulp kan worden gegeven aan de matige bewegers en hoe de leerkracht de beter bewegende kinderen verder kan helpen. Het reguleren van de activiteit door de kinderen vormt een vast, terugkerend onderwerp.
Basisinventarislijsten voor speellokaal en gymzaal completeren het geheel. Dit Basisdocument bewegingsonderwijs geeft daarmee veel didactische handreikingen voor de vakleerkracht in het basisonderwijs en de studenten in de opleidingen.