Wat willen we de leerlingen in de lessen bewegingsonderwijs op eenschool voor zeer moeilijk lerenden (ZML) leren? Welke activiteitenmaken de leerprocessen mogelijk en hoe kan de vakleraar hierbij depassende leerhulp geven?In Bewegingsonderwijs aan ZML worden 12 leerlijnen beschreven metdaarbinnen een vergelijkbare bewegingsuitdaging. Deze leerlijnen zijnuitgewerkt in 29 bewegingsthemas met daarbinnen activiteiten uitgewerktnaar vijf verschillende niveaus. Op deze manier kunnen alleleraren in het ZML-onderwijs activiteiten kiezen voor iedere groepmet leerlingen tussen de 4 en 18 jaar, ook die groepen met erg groteonderlinge verschillen.Speciale aandacht is besteed aan de leerlingen met geringe bewegingsmogelijkhedenen leerlingen in een rolstoel.De beschrijving van de uitgangspunten voor het bewegingsonderwijsaan ZML levert essentiële bouwstenen voor de legitimering van het vakop de school en samen met de methodisch-didactische uitwerking vande leerlijnen is het een belangrijke basis voor het vakwerkplan op deschool.De beschrijving van het bewegingsgedrag op verschillende niveaus ende uitwerking van tussendoelen maakt passend onderwijs voor iedereleerling mogelijk.Bewegingsonderwijs aan ZML geeft hiermee veel handreikingen voorde vakleraar op ZML-scholen en studenten in de opleidingen.