Rekenen is één van de belangrijkste vaardigheden die kinderen op de basisschool leren. Onderzoek toont aan dat met een vroege aanpak, rekenproblemen te voorkomen zijn. De Werkmap Gecijferd bewustzijn biedt leerkrachten in groep 1 en 2 naast theorie veel activiteiten en lessen om (voorbereidend) rekenen met kleuters vorm te geven en tijdig achterstanden te signaleren. Zo draagt u bij aan een goede rekenstart in groep 3. Uitgangspunt voor de map zijn de allernieuwste tussendoelen van SLO voor beginnende gecijferdheid. Deze zijn onderdeel van het Referentiekader doorlopende leerlijnen taal en rekenen.
Tussendoelen beginnende gecijferdheid
De werkmap is opgebouwd rond de drie domeinen getalbegrip, meten en meetkunde. Door kinderen ervaringen te laten opdoen en door activiteiten met ze te ondernemen op het gebied van tellen en getalbegrip, meten en meetkunde, legt u een stevig fundament voor beginnende gecijferdheid. De activiteiten sluiten aan bij iedere methode en u kunt ze eenvoudig aanpassen aan uw eigen situatie, zoals een thema dat centraal staat.
De opbouw van de map is geïnspireerd op de eerder verschenen Werkmap Fonemisch bewustzijn die vanwege de praktische opzet en vele activiteiten al jaren zeer geliefd is onder leerkrachten van groep 1 en 2.