Formatief handelen in de les

Toetsen van het leren, om te leren

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
33,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 32,25 i
+
Bestel
ISBN: 9789065082435
Uitgever: CPS
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Roel Vos Meike Berben
Druk: 1
Pagina's: 153
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2023
Vervanger van: 9789065082091
NUR: Didactiek

Met formatief handelen maakt u niet alleen zichtbaar wat geleerd is, maar ook wat nog te leren is. Dit proces wordt soms ook formatief toetsen of formatief evalueren genoemd. Doelgericht toetsen maakt het mogelijk om specifieke leerbehoeften vast te stellen, feedback te geven en beslissingen te nemen over het vervolg van het leerproces. Dit kan meerdere keren in een les, door zowel de docent, leerling of een klasgenoot. De auteurs introduceren in dit praktische boek de formatieve cyclus om te kunnen gebruiken bij het ontwerpen van uw lessen. Bij de drie onderdelen van de formatieve cyclus – doel, toets en gevolg – beschrijven zij voorbeelden, stappenplannen en werkvormen om formatief handelen toe te passen in de les. Ook bespreken de auteurs voorwaarden en technieken die formatief handelen kunnen ondersteunen en hebben zij aandacht voor het gebruik van ICT-middelen.