Steeds meer scholen zetten coaching in om leraren binnen de eigen organisatie te ondersteunen. Het is een effectief middel om leraren te laten groeien en kan hen aan de school binden. De rol van schoolcoach is daardoor van steeds groter belang en deze rol heeft de afgelopen jaren dan ook een aanzienlijke ontwikkeling doorgemaakt. Met De schoolcoach biedt CPS een echt praktijkboek waarin relevante theorie uit het werkveld van coaching en jarenlange ervaring samenkomen. Het boek effent de weg voor schoolcoaches in de setting van po, vo en mbo. Hoe ontwerp je een coachtraject, wat is een goede gespreksstructuur en hoe voer je de gesprekken? Ook onderwerpen als omgaan met weerstand, oplossingsgericht coachen, schakelen tussen de rollen die de schoolcoach nog meer op school heeft en het versterken van het instrument coaching op school worden behandeld. Het vergt een breed repertoire van inzichten en vaardigheden om de diverse doelgroepen binnen de school te kunnen coachen en aan te sluiten bij de verschillende manieren van leren en ontwikkelen. De auteur helpt je dit repertoire op je netvlies te krijgen en de vele voorbeelden bieden handvatten om het je eigen te maken.
De schoolcoach; Praktijkboek voor het coachen van leraren is relevant voor leraren, opleidingscoördinatoren, ib’ers, schoolopleiders en teamcoördinatoren binnen het po, vo en mbo.
Over de auteur: Guido van den Brink is gecertificeerd (team)coach en trainer bij CPS Onderwijsontwikkeling en advies. Hij leidt schoolcoaches op, coacht leraren en schoolleiders individueel en begeleidt teams en vaksecties om effectief samen te werken vanuit de eigen rol. Daarnaast ondersteunt hij als gecertificeerd Covey-trainer teams die – ook met leerlingen – werken aan persoonlijk leiderschap met de 7 gewoonten. Hij was coach, teamleider en leraar geschiedenis in het vo.