Heb je als docent Frans ook al het belang van formatief toetsen ontdekt? Zie je graag dat leerlingen zélf inzicht krijgen in hun leerprestaties? Het Taalportfolio Frans is een praktisch, werkbaar instrument voor zowel docent als leerling en kan bij iedere lesmethode Frans worden gebruikt. CPS ontwikkelde dit taalportfolio in samenwerking met twee ervaren docenten en het werd een schooljaar lang getest op leerlingen.
Met het Taalportfolio Frans kunnen leerlingen door zelfevaluatie duidelijk krijgen wat ze nog moeten en willen leren en hoe ze dit aan gaan pakken. Dit gebruiksvriendelijke portfolio is geschikt voor leerlingen uit de leeftijdsgroep 14-15-16 jaar en bestaat uit 3 delen:
Mijn talenpaspoort (mon passeport de langues), dat direct gebruikt kan worden bij de start van het schooljaar.
Mijn biografie (ma biographie), dat hulpmiddelen biedt om de taal de bestuderen.
Mijn dossier (mon dossier), waarin de leerling resultaten van toetsen, taken, werkstukken verzamelt die hij of zij gemaakt heeft.
Het portfolio is verkrijgbaar op niveau A1, A2 of B1 en de doelstellingen van het Europees Referentiekader zijn aanwezig.
Deze set bevat portfolio's niveau A2 voor 25 leerlingen, inclusief handleiding. Voor meer informatie: www.cps.nl