Deze editie van Leerkrachten begeleiden bij passend onderwijs (3e druk, 2018) bevat een addendum met enkele aanvullingen op basis van de werkwijze van veel samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs en actuele inzichten.
Passend onderwijs doet een groot beroep op de professionaliteit van leerkrachten. Zij zijn het
namelijk die te maken krijgen met een toename van de onderwijsproblemen in de klas. Ook wordt
de samenwerking tussen leerkrachten, interne begeleiders, ouders en instanties steeds belangrijker.
Dit boek biedt een kader voor een effectieve samenwerking tussen onderwijsprofessionals en is
bedoeld voor:
• Begeleiders die op zoek zijn naar praktijkvoorbeelden en een aanpak om leerkrachten te
professionaliseren; die zelf willen groeien in de verschillende rollen van begeleider. Zij leren
met consultatieve leerlingbegeleiding leerkrachten toerusten voor passend onderwijs (inclusief
begeleidingsvaardigheden bij het opstellen van onderwijs-zorgarrangementen).
• Besturen/managers die het belang erkennen van professionele groei van hun leerkrachten.
Zij vinden in dit boek behalve onderwijsinhoudelijke achtergronden, een uitgewerkt
implementatie traject voor passend onderwijs.
• Studenten orthopedagogiek, psychologie en onderwijskunde die zich oriënteren op het werkveld
van de onderwijsadvisering. Zij treffen in het boek achtergronden en discussiepunten aan die
van fundamenteel belang zijn in het licht van passend onderwijs.