Aan boord van een pleziervaartuig met marifoon moet ten minste één persoon aanwezig zijn met een certificaat voor het bedienen van een marifoon. Voor de scheepvaart op zee wordt het veiligheidssysteem GMDSS gebruikt, het Global Maritime Distress and Safety System. Voor jachten is de volledige invoering van dit systeem uitgesteld tot nader order.In samenhang met het GMDSS bestaat voor de marifoon de volgende certificaatindeling:Basiscertificaat: hebt u een standaard marifoon aan boord met hoog zendvermogen (25 watt) op de kanalen voor openbaar verkeer en noodkanaal 16 en met automatisch laag zendvermogen (1 watt) op de overige kanalen, dan is een Basiscertificaat voldoende.GMDSS-module: dit is een aanvullend examen op het Basiscertificaat om het Marcom-B certificaat te verkrijgen.Marcom-B certificaat: dit certificaat hebt u nodig als u een zeevaartmarifoon aan boord hebt met alle kanalen op hoog zendvermogen en als u moderne (nood)apparatuur aan boord hebt, zoals Epirb, SART en DSC.Marcom-A certificaat: houders van dit certificaat mogen alle radio-installaties aan boord bedienen (marifoon, middengolf, korte golf, satelliet).Dit boek geeft de complete stof voor Nederland en België voor het Basiscertificaat en de GMDSS Module B (Marcom-B), inclusief de woordenlijst nautisch Engels voor de radiocommunicatie op open zee. Alleen voor Marcom-A hebt u nog aanvullende informatie nodig.