Cyrano was de eerste (en enige) Nederlandse musical die ooit op Broadway speelde. Hoe kwamen de schrijvers daar? Hoe verging het hen daar?
Koen van Dijk is schrijver, vertaler en regisseur van musicals. Zijn debuut was meteen zijn grootste avontuur: Cyrano de musical (geschreven met componist Ad van Dijk) was uiterst succesvol in Nederland, beleefde zo’n 160 voorstellingen op Broadway en ontving vier Tony Award-nominaties. Tijdens het hele proces heeft Koen van Dijk een dagboek bijgehouden en dat heeft, precies dertig jaar na de première op Broadway, geleid tot dit boek.
Dit is het verhaal van het eindeloos schrijven, leuren, schaven, peuteren, lobbyen, veranderen, en soms, als dat nodig was, zelfs een beetje liegen om een droom waar te maken. Dit dagboek geeft een soms triomfantelijk, soms uiterst pijnlijk beeld van het tot stand komen van een Broadway-musical door Nederlandse pioniers, onder aanvoering van producent Joop van den Ende.
Het geeft veel informatie aan theaterliefhebbers en vakgenoten (voor en achter de schermen) over het maken van een musical. Van Dijk gaat, in extra hoofdstukken, dieper in op het schrijven, regisseren en produceren en beperkt zich daarbij niet tot Cyrano.
Men zegt wel: ‘Een musical wordt niet geschreven, die wordt hérschreven.’ Dat kunnen de schrijvers van Cyrano voluit beamen. En meestal krijgt het publiek niets mee van alle problemen die voorafgaan aan de eerste voorstelling