Tussen duurzame landbouw en het marktdenken zit een spanningsveld. Hoewel we als maatschappij steeds meer overtuigd raken dat duurzame agrarische producten belangrijk zijn voor een duurzame toekomst, blijft het marktaandeel van de biologische omzet nog steeds achter.
Erwin van Woudenberg onderzoekt de barrières in de markt en hoe deze overwonnen kunnen worden. Zijn boek leidt door de keten van boer tot consument en komt langs thema’s als het begrip duurzaamheid, de werking van het consumentenbrein,
de kracht van merkbeleving en de macht van prijs.
Oplossingen binnen het marktdenken blijken telkens weer niet opgewassen tegen de directe vraag van de consument en de wetmatigheden van de vrije markt. Toch ziet de auteur twee factoren die een oplossing zullen bieden: Een centralere rol voor merken (merkbeleving heeft immers een enorme kracht) en impact per hectare (de aarde heeft immers maar een beperkt aantal hectares waarbinnen we het moeten klaren).
Erwin van Woudenberg Erwin van Woudenberg Milieu- en Maatschappijwetenschappen. Als lector ‘Innovatief Ondernemen met
Natuur’, HAS Hogeschool Brabant (Hogere Agrarische School)in Den Bosch verbonden aan de verdiepte hij zich in de samenhang tussen marketing en duurzame, natuurinclusieve landbouw. Daarnaast richtte hij, samen met Daan de Groot, de Natuurverdubbelaars op. Erwin van Woudenberg is tevens ondernemer en brengt via het merk Sterkur zijn bevindingen in praktijk.