Na zijn succesvolle werkperiode in de studio van Livingstone Projects Berlijn in 2014, waar hij met verfblik en al rondzwierf door de stad en onder meer de gevels van de belangrijkste galeries en musea portretteerde, gaat Jan Wattjes (Den Haag, 1981) weer een stap verder. Zijn kunstwereld wordt uitgebreid met geabstraheerde ge-vels van lege galeries in onder andere New York, Londen, Brussel, Amsterdam en Den Haag waarin de bekende white cube wordt omgezet in een conceptuele vorm.
De lege ruimtes verbeelden de schemerzone tussen tentoonstellingen. Zijn eerder onderzochte concept van de mental studio in 2010 (het kunstwerk voordat het zich materialiseert) wordt hierin de mental gallery, de expositie voordat deze werkelijkheid wordt en de imaginaire mogelijkheid voor de kunstenaar om overal zijn werk te exposeren.
In 2016 werden de schilderijen en panelen in een ruimte-lijke installatie bijeengebracht in de Livingstone gallery in Den Haag onder de titel Off the Wall. Met het werk Galerie Werner Bommer Zurich, 2016 werd hij genomineerd voor de Koninklijke Prijs.
Op Art Rotterdam 2017 is een monumentale installatie van Jan Wattjes te zien als onderdeel van de tentoonstelling Prospects & Concepts van het Mondriaan Fonds, samengesteld door gastcurator Stijn Huijts, Directeur Bonnefanten Museum Maastricht.