Karl Jaspers (1883-1969) geldt als een van de belangrijkste denkers van onze tijd. Hij studeerde rechten, medicijnen en nadien wijsbegeerte. Hij was aanvankelijk hoogleraar psychiatrie, maar werd nadien hoogleraar filosofie aan de Universiteit van Heidelberg. Al snel werd hij gezien als een der grootste talenten in het Duitse intellectuele leven en als belangrijk representant van de existentiefilosofie. In 1933 werd Jaspers als gekend tegenstander van het nationaalsocialisme echter tot aftreden gedwongen en in 1938 kreeg hij zelfs een publicatieverbod opgelegd. Na de Tweede Wereldoorlog gold hij als een der weinige overlevende academici die de rug had recht gehouden en werd hij naar voren geschoven als toonbeeld van het nieuwe, democratische Duitsland. Zijn opvatting dat er wel degelijk sprake was van een «collectieve schuld» van de Duitsers viel evenwel niet overal in goede aarde, en hij koos in 1948 voor de Universiteit van Bazel in Zwitserland. Daar bleef Jaspers tot aan zijn dood hoogleraar filosofie. Dat liet onverlet dat in Duitsland van zijn talrijke invloedrijke werken meer dan een miljoen exemplaren werden verkocht.
In zijn «Kleine leerschool van het filosofisch denken» biedt Karl Jaspers een kennismaking met de wijsbegeerte voor iedereen die nieuwsgierig is naar de antwoorden op de belangrijkste levensvragen. Zorgvuldig en elegant voert hij de lezer stap voor stap langs de kernproblemen van de wijsbegeerte. Met Jaspers als gids is filosofie geen stoffige aangelegenheid voor specialisten, maar een uitdagende zoektocht naar verheldering van wezenlijke vraagstukken die ons allen elke dag aangaan, zoals de plaats van de mens in de kosmos, de rol van het politieke debat, de waarde van liefde, de onontkoombaarheid van de dood, en de betekenis van de filosofie in ons leven. Jaspers slaagt er hierbij in de vreugde van het filosoferen voelbaar te maken. Dit boek wil geen pasklare oplossingen bieden, maar bovenal nieuwe denkwegen voor zijn lezers openen. De boodschap is dat iedereen in denken en doen als vrij mens zelf moet kiezen.
«Dit uitermate elegante boek maakt filosofie tot een vreugdevolle bezigheid.» - Die Zeit