Toen Philips in 1950 begon met de productie van langspeelplaten ontstonden, als artistieke bijproducten, ook de eerste Nederlandse lp-hoezen. ‘Hoezenmakers’ Leo Boudewijns, Margreet Korsman en Aat van IJperen nodigden een keur aan vormgevers uit ontwerpen te maken voor de verpakking van allerlei muziekgenres. Veelbelovende onbekenden als Cornelius van Velsen, Ger Vink, Emmerich Weninger, Jan van Keulen en Jacques Richez, maar ook de al beroemde Dick Elffers, creëerden een stroom van moderne, grensverleggende beelden. Hun grafiek zou het gezicht van de fonografische industrie in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw bepalen.
Leo Boudewijns koos de meest opvallende en karakteristieke hoezen uit die periode. In een persoonlijk relaas vertelt hij over ontwerpers en artiesten, over kunst versus handelsgeest en over de reacties die de ontwerpen opriepen. Boudewijns geldt als een kenner van de fonografische geschiedenis. Hij schreef ook ’n Hele Kunst, Stilte, opname!, Honderd jaar rond en Nagalm.
Voor dit boek werden 300 hoezen zorgvuldig in full colour gereproduceerd, gerangschikt en toegelicht. Een heerlijk boek voor liefhebbers van muziek en grafische kunst en voor mensen met heimwee naar de fifties en sixties.