Veiligheid in de luchtvaart is niet vanzelfsprekend. De oorzaken van incidenten en accidenten zijn lang
niet altijd van technische aard. Daarom is er veel aandacht besteed aan de omstandigheden waaronder
ongevallen gebeuren, waarbij de alertheid van betrokkenen een belangrijke factor is.
In dit boek staan verhalen over de veiligheid in de luchtvaart. De auteur is zelf bij veel verhalen op
een of andere wijze, direct of indirect, betrokken geweest. Hij geeft een aantal voorbeelden van
levensbedreigende situaties waarin hij zelf terecht was gekomen, ‘ter lering ende vermaeck’.
Het zijn zeker geen taaie rapportages, zo worden ook testvluchten en een aantal merkwaardige gebeurtenissen beschreven. De verhalen worden ondersteund met vele afbeeldingen.
Naast de verhalen worden diverse interessante facetten van het vliegen op eenvoudige wijze uitgelegd zoals ‘hoe is zweefvliegen zonder motor mogelijk’, maar ook ‘wat gebeurt er bij vliegen bij de geluidssnelheid’ en ‘is er een maximum snelheid en hoogte voor een vliegtuig’, ofwel wat betekent de çoffin corner, welke navigatiemiddelen zijn er, maar
ook hoe komt vliegtuigonderhoud tot stand. Niet alleen veiligheid in de sportluchtvaart, de militaire luchtvaart (MLD) en
de civiele luchtvaart, maar ook van de lowcost luchtvaartmaatschappijen komen aan de orde.
De auteur van dit boek is 40 jaar werkzaam geweest in de luchtvaart als vliegtuigbouwkundige bij achtereenvolgens Fokker Schiphol, Marineluchtvaartdienst Valkenburg en de Rijksluchtvaartdienst (nu ILT). Tevens heeft hij 60 jaar ervaring
opgedaan in de sportluchtvaart als (motor) zweefvlieg- instructeur en heeft hij een brevet motorvliegen ‘single engine’ gehad. In zijn militaire diensttijd heeft hij gewerkt bij de luchtmacht meteorologische dienst.