In 1867 kocht Daniël Goedkoop sr. voor zijn zoon Daniël jr. de oude en in verval geraakte
scheepswerf 't Kromhout in Amsterdam aan. De werf hield zich vooral bezig met
de bouw en reparatie van kleine zee- en binnenvaartschepen. Met de aankoop van de
werf werden de namen Goedkoop en Kromhout voor altijd met elkaar verbonden.
Rond 1900 begon de werf 't Kromhout zelf stoommachines en petroleummotoren te
produceren. Door de gestegen vraag bouwde Kromhout in 1908 een nieuwe motorenfabriek
aan de Motorkade in Amsterdam.
Na een periode van experimenteren met een aantal soorten motoren sloot Kromhout in
1932 een licentie-overeenkomst met de Britse motorenfabrikant Gardner om haar
dieselmotoren te gaan produceren. In eerste instantie werden deze zuinige motoren in
schepen en in de chassis van vele merken vrachtwagens en autobussen gebouwd.
In 1934 besloot Kromhout om zelf vrachtwagen- en autobuschassis te gaan produceren,
die uiteraard met Gardner dieselmotoren werden uitgerust. De productie tijdens de
Tweede Wereldoorlog was minimaal en pas in 1948 konden er weer Kromhout vrachtwagens
worden vervaardigd. De meeste Kromhout vrachtwagens werden echter in de
jaren '50 geproduceerd. Vanaf het einde van de jaren '40 werden de Gardner motoren
doorontwikkeld tot volwaardige Kromhout motoren, die steeds krachtiger werden.
De sinds 1956 sterk teruggelopen vraag naar nieuwe voertuigen deed de Kromhoutdirectie
in 1958 besluiten om de productie daarvan te beëindigen en zich voortaan
volledig op de bouw van dieselmotoren te gaan concentreren. Inmiddels had Kromhout
toenadering gezocht tot carrosseriebouwer Verheul uit Waddinxveen. Op 1 oktober 1958
werd de productie van vrachtwagen- en autobuschassis aan haar overgedragen. In de
periode tussen 1935 en 1958 heeft Kromhout een kleine 2.000 voertuigen geproduceerd,
waarvan ruim 800 vrachtwagenchassis.
Verheul begon vanaf eind 1958 vol goede moed vrachtwagenchassis te bouwen. Deze
werden voorzien van moderne, door haar ontworpen cabines. Helaas kwamen de hooggespannen
verwachtingen niet uit en besloot Verheul al na iets meer dan vier jaar de
productie van vrachtwagenchassis te beëindigen. In 1963 verliet het laatste chassis de
fabriek van Verheul. Er zijn er in totaal slechts 91 van gebouwd.