Kromhout en Verheul vrachtwagens

Voorzijde
34,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789059612730
Uitgever: De Alk
Verschijningsvorm: Hardcover
Auteur: Wobbe Reitsma
Druk: 1
Pagina's: 160
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2023
NUR: Auto's

In 1867 kocht Daniël Goedkoop sr. voor zijn zoon Daniël jr. de oude en in verval geraakte

scheepswerf 't Kromhout in Amsterdam aan. De werf hield zich vooral bezig met

de bouw en reparatie van kleine zee- en binnenvaartschepen. Met de aankoop van de

werf werden de namen Goedkoop en Kromhout voor altijd met elkaar verbonden.

Rond 1900 begon de werf 't Kromhout zelf stoommachines en petroleummotoren te

produceren. Door de gestegen vraag bouwde Kromhout in 1908 een nieuwe motorenfabriek

aan de Motorkade in Amsterdam.

Na een periode van experimenteren met een aantal soorten motoren sloot Kromhout in

1932 een licentie-overeenkomst met de Britse motorenfabrikant Gardner om haar

dieselmotoren te gaan produceren. In eerste instantie werden deze zuinige motoren in

schepen en in de chassis van vele merken vrachtwagens en autobussen gebouwd.

In 1934 besloot Kromhout om zelf vrachtwagen- en autobuschassis te gaan produceren,

die uiteraard met Gardner dieselmotoren werden uitgerust. De productie tijdens de

Tweede Wereldoorlog was minimaal en pas in 1948 konden er weer Kromhout vrachtwagens

worden vervaardigd. De meeste Kromhout vrachtwagens werden echter in de

jaren '50 geproduceerd. Vanaf het einde van de jaren '40 werden de Gardner motoren

doorontwikkeld tot volwaardige Kromhout motoren, die steeds krachtiger werden.

De sinds 1956 sterk teruggelopen vraag naar nieuwe voertuigen deed de Kromhoutdirectie

in 1958 besluiten om de productie daarvan te beëindigen en zich voortaan

volledig op de bouw van dieselmotoren te gaan concentreren. Inmiddels had Kromhout

toenadering gezocht tot carrosseriebouwer Verheul uit Waddinxveen. Op 1 oktober 1958

werd de productie van vrachtwagen- en autobuschassis aan haar overgedragen. In de

periode tussen 1935 en 1958 heeft Kromhout een kleine 2.000 voertuigen geproduceerd,

waarvan ruim 800 vrachtwagenchassis.

Verheul begon vanaf eind 1958 vol goede moed vrachtwagenchassis te bouwen. Deze

werden voorzien van moderne, door haar ontworpen cabines. Helaas kwamen de hooggespannen

verwachtingen niet uit en besloot Verheul al na iets meer dan vier jaar de

productie van vrachtwagenchassis te beëindigen. In 1963 verliet het laatste chassis de

fabriek van Verheul. Er zijn er in totaal slechts 91 van gebouwd.