Hoe ziet jouw leven er uit als je je dromen waar zou maken? Als je je talenten volledig zou ontwikkelen? Als je je energie zou steken in de dingen die je het allerliefste doet en het
werk zou doen waar jij voor in de wieg bent gelegd?
Talentenwijzer is een talentontwikkelingsprogramma dat je helpt het beste uit jezelf en uit je studie te halen. Waar ben jij van nature goed in? Waar haal jij voldoening uit? Waar
wil jij in uitblinken? De oefeningen in dit werkboek geven je inzicht in je persoonlijke kwaliteiten en leren je hoe je deze optimaal kunt gebruiken en ontwikkelen in je studie,
werk en vrije tijd.
Talentenwijzer is gebaseerd op de sterke-kantenbenadering. De kern van deze benadering is dat je niet alleen moet werken aan het verminderen van je tekortkomingen, maar vooral ook aandacht moet besteden aan het ontwikkelen van je kwaliteiten. In de Verenigde Staten wordt, op universiteiten en hogescholen, al veel met deze benadering gewerkt.
Het programma heeft een degelijke wetenschappelijke basis. In verschillende onderzoeken is een positief effect aangetoond op de motivatie, inzet en prestaties van studenten.
De Talentenwijzermethode bestaat uit drie onderdelen:
* een assessmentinstrument op www.talentenwijzer.com met behulp waarvan studenten
hun talenten kunnen benoemen.
* een werkboek met talentontwikkelingsoefeningen voor studenten.
* een Handreiking Talentgericht Coachen voor docenten op www.talentenwijzer.com met informatie over het werken met de Talentenwijzermethode.
Talentenwijzer wordt gebruikt bij studieloopbaanbegeleiding, introductieprogramma's, studievaardigheidstrainingen, mentorklassen, stagevoorbereidingen, excellentieprogramma's
en sollicitatietrainingen. Talentenwijzer biedt docenten een praktisch instrument om studenten te coachen en te begeleiden bij hun ontwikkeling tot bevlogen professionals.
Djoerd Hiemstra (1967) is psycholoog. Hij is als docent en beleidsadviseur verbonden aan de NHL Hogeschool en doet onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen op het gebied
van prestatiemotivatie en expertiseontwikkeling.