Iedereen kent de voorbeelden van organisaties waar grote publiekscampagnes ingezet worden, terwijl tegelijkertijd massaontslagen worden aangekondigd. En van bedrijven die zich in eigen land profileren als betrouwbaar en degelijk, terwijl zij elders in de wereld gebruikmaken van kinderarbeid, of de oorzaak zijn van milieuvervuiling. Afnemers willen tegenwoordig niet alleen informatie over producten, maar ook over het productieproces, gevolgen voor milieu en arbeidsomstandigheden. In een samenleving die zich in toenemende mate laat kenschetsen als informatiesamenleving, dienen bedrijven rekening te houden met een steeds kritischer omgeving.
Bovenstaande voorbeelden illustreren de noodzaak voor geïntegreerde communicatie. De drie domeinen concerncommunicatie, interne communicatie en marketingcommunicatie worden in dit boek op integrale wijze benaderd. Daarbij is de functie die communicatie heeft voor een organisatie steeds het uitgangspunt.
Geïntegreerde communicatie is een basisboek waarin deze nieuwe, integrale benadering op praktische wijze wordt uitgewerkt en onderbouwd. Het biedt een gedegen inleiding voor (aankomend) communicatiespecialisten en bedrijfskundigen.